Pianorecital Aidan Mikdad

Pianorecital door Aidan Mikdad

zondag 13 oktober 2024

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)

*sonate nr 3 in C gr opus 2.3

 Allegro con brio
 Adagio
 Scherzo: Allegro
 Allegro assai

Met een bundel van drie pianosonaten kwam de jonge 25-jarige pianovirtuoos Ludwig van Beethoven naar Wenen. De drie sonaten zijn gewijd aan zijn mentor Joseph Haydn. De derde van de sonaten wordt qua levendigheid wel eens vergeleken met de later gecomponeerde bekende “Waldsteinsonate”.
Na het sprankelende allegro con brio volgt een rustig adagio. na de opening wordt het thema gevolgd door een tweede thema in de linkerhand, begeleid door rechterhand. Na het adagio volgt een levendig derde deel; Beethoven brak met de traditie door dit scherzo te noemen in plaats van het gebruikelijke menuet. Het is duidelijk een deel waarin Beethoven zijn  publiek wilde imponeren door het fragment met de gebroken akkoorden.
Een levendig vrolijk rondo besluit  deze sonate.

Alexander Skrjabin (1872 -1915)

*Sonate nr 6 opus 62

*Uit Danses opus 73
  nr 1 Guirlandes

*Vers la Flamme opus 72

Alexander Skrjabin werd in zijn jonge jaren sterk beïnvloed door Chopin. Vanaf 1903 heeft zijn werk een sterk avantgardistisch karakter.

De 6e pianosonate van Alexander Skrjabin bestaat uit één deel en heeft de ondertitel Modéré: mystérieux, concentré meegekregen. Het is een boeiend werk, maar het heeft een duistere, nachtmerrie-achtige sfeer. Skrjabin heeft het werk zelf nooit in het openbaar uitgevoerd.

Heel anders van sfeer is het werk Guirlandes. Op impressionistische wijze verklankt Skrjabin versieringen van kleurige slingers.

Alexander Skrjabin schreef het donkere meesterwerk  Vers la flamme in 1914. Oorspronkelijk had hij dit werk als zijn elfde pianosonate bedoeld (uiteindelijk schreef hij er 10). Door financiële problemen zag hij zich genoodzaakt dit deel eerder te publiceren. Omdat het stuk niet lang genoeg was om een sonate te zijn, kreeg het de aanduiding gedicht mee.
Volgens meesterpianist Vladimir Horowitz zou Skrjabin Vers la flamme na een psychose hebben geschreven waarin hij het einde van de wereld zag naderen. De titel van het werk zou refereren aan de vurige vernietiging van de aarde, maar ook aan de emotionele opbouw en crescendi in het stuk welke uiteindelijk “naar de vlam” leiden.

Franz Liszt (1811 – 1886)

*Uit Annees de pelerinage
 Sonetta 123 del Petrarca

*Uit Etudes d’ execution transcendante

 Nr 12 Chasse neige

 Nr 5    Feux follets

 Nr 10 in f kl.

*Uit Annees de pelerinage
  Les Cloches de Genève 

*Rhapsody Espagnole

Als pianovirtuoos bereisde Franz Liszt heel Europa en zijn impressies verklankte hij later in drie delen “Années de pelerinage” (pelgrimsjaren). Uit het tweede jaar ”Italie” stamt de Sonetta 123 del Petrarca. Hij componeerde drie Sonetten op teksten van Petrarca voor zangstem en piano maar bewerkte die later voor piano solo. Je kunt het werk omschrijven als een elegische, stemmige “Liebestraum”
Uit het eerste jaar, Zwitserland, stamt het werk “Les cloches de Genève”.Liszt componeerde deze prachtige nocturne ter ere van de geboorte van zijn oudste dochter. In het werk imiteert Liszt het gelui van klokken, eerst in de introductie, later in het werk nogmaals met wat meer passie en omspelingen.

De Etudes d’ execution transcendante hebben een lange ontstaansgeschiedenis; Toen Liszt 16 jaar was wilde hij, geïnspireerd door Bachs wohltemperierte Klavier, een serie etudes componeren. Uiteindelijk zijn daar 12 etudes van gecomponeerd. Later bewerkte hij deze tot buitengewoon moeilijk te spelen Etudes d’ execution transcendante. Liszt’s tijdgenoot Berlioz beweerde, dat het onmogelijk was dat iemand anders dan Liszt deze zou kunnen spelen. Misschien was dat in die tijd zo, maar de huidige generatie pianisten durft die uitdaging wel aan. Van de drie die Aidan gaat spelen hebben er twee een titel: Chasse neige (sneeuwjacht) en Feux follets (dwaallichtjes)

Voltooid in 1864 is de Rhapsodie espagnole een herinnering van Liszt’s reizen door Spanje en Portugal in 1844-45. Het werk is gebaseerd op twee dansen, de Folia en de Jota. Liszt voegt er het nodige vuurwerk aan toe en het werk eindigt met een zeer virtuoze finale